Gorillatåligt bagage

Om du ska ut och resa så är dina resväskor a och o. Utan en bra resväska kan en resa bli mycket besvärlig. Den måste vara tålig och rymlig – och det gör ju inget om den också är snygg. Varför inte satsa på en etablerad amerikansk klassiker?
American Tourist är ett välkänt varumärke för resväskor. Immigranten Sol Koffler grundades American Lugage runt 1933 med hjälp av sina livs besparingar. Han var fast besluten att skapa resväskor som kostade så lite som $ 1 i mitt av den stora depressionen. Företagets genombrott kom strax efter när Koffler la fram en ny produktlinje som var betydligt bättre än konkurrensen. Han kallade den American Tourist.
Ett uppsving för företaget kom 1970 lanserade American Tourist lanserad en minnesvärd annonskampanj, med fokus på hållbarhet i sina produkter. Reklamkampanjen gick ut på att låta en ”gorilla” (egentligen en man i en kostym) gå lös på resväskan. Reklamfilmen blev väldigt populär och den fortsatte att visas i femton år. För den som sett filmen Apollo 13 från 1995 så skymtar reklamfilmen förbi under ett kort ögonblick. 1993 gick American Tourist  en del av Astrum International där även Samsonite lugage ingår. Astrum döptes om till Samsonite Corporation två år senare.
American Tourist har nu blivit ett eget märke inom Samsonites varumärke.
Du kan hitta American Tourist väskor på www.resvaskor.eu. Här hittar du resväskor från 117 olika varumärken. Bland klassiker som American Tourist och Samsonite hittar du även resväskor från olika nyare och innovativa väsktillverkare.

Andra relaterade inlägg:

  1. Kontokort
  2. Kreditkort och att hamna i skuld med kontokort
  3. Jämför Kreditkort

Comments are closed.